Internet jest specyficznym i potężnym medium, niezwykłym i pełnym możliwości. Jednak by to dobro wykorzystać należy zaopatrzyć się w instrukcję obsługi. Poniżej przedstawię Ci czynności, które są niezbędne przed wypłynięciem na szerokie wody.
Zakładam, że już wiesz, czym chcesz się zająć. Wiesz czego chcesz, znasz swoją
grupę docelowych odbiorców.
Jeśli nie - przeczytaj artykuł Twoje miejsce w sieci.
Po zainstalowaniu własnych stron musisz zarejestrować własną domenę. Jest to wymogiem numer jeden. Internetowy adres rzutuje na właściciela serwisu. Jest to wrażenie pozytywne lub negatywne. Mało kto weźmie Twoje strony na poważnie jeżeli będą się znajdowały na szerokodostępnych darmowych serwerach, gdzie adres strony przybiera postać np. „www.darmowewww.pl/~mojprojekt” itp. Unikaj także przydziału z adresów znanych firm. Domena musi być Twoja i na rynku polskim musi mieć postać www.twojanazwa.pl, lub www.twojanazwa.com.pl.
Unikaj rejestrowania domen pozakrajowych lub ogólnoświatowych takich jak .com, net, org. Głównym problemem wspomnianych domen z poza .pl, który może Cię spotkać jest ich dyskryminacja przez polskie katalogi i wyszukiwarki. Naraża Cię to na poważne straty w odwiedzalności serwisu. Posiadanie takiej domeny, którą ciężko jest znaleźć mija się z celem! Rejestrowanie dodatkowych domen z poza .pl jest dopuszczalne wtedy, gdy prowadzisz działalność wykraczającą poza granice Polski.
Ale czy sądzisz, ze sama porządna domena wystarczy? Z pewnością nie. Jakość stron ma ogromne znacznie. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, masz niewiele czasu żeby zainteresować odwiedzającego, który w każdej chwili może zakończyć swoją przygodę z Twoim serwisem. Zadbaj o to, by użytkownik od razu dowiedział się po co się tu znalazł i co masz mu do zaoferowania. Na wstępie zapomnij o swoich doświadczeniach i osiągnięciach. Odwiedzającego interesuje to, co masz dla niego, więc przedstaw mu to jak najkrócej i dobitniej.
Wzbudzał zainteresowanie i chęć oglądania. Strona powinna się ładować w jak najkrótszym kilkunasto-sekundowym czasie. Nikt nie lubi czekać aż serwis przeładowany zbędną grafiką wyświetla się w nieskończoność. Strony muszą być intuicyjnie proste i przejrzyste.
Rzadko aktualizowane strony mają zminimalizowane szanse powodzenia! Pamiętaj, że tylko do stron bijących życiem chce się wracać.
Postaraj się stworzyć miłą atmosferę.
Tutaj nie możesz być anonimowy! Daj się poznać.
Unikaj zbyt zawiłych i naukowych sprecyzowań tematu. Darując sobie zbędne
mądrości staniesz się bardziej przystępny i zrozumiały. Pamiętaj o dobrym
humorze. Dobrze jest, kiedy teksty zawierają chociażby maleńką dawkę śmiechu.
Żeby strona była popularna i często odwiedzana nie wystarczy jej wrzucić na serwer. Odwiedzający sami nie przyjdą. Musisz sam zadbać o to, by mogli Cię znaleźć i odwiedzić. Jest to długoterminowy wkład w powodzenie projektu. Na początku możesz odnosić wrażenie, że nikt Cię nie widzi. Zdobywanie popularności i zwiększanie statystyk to bardzo trudny, ale jeden z najważniejszych aspektów powodzenia. Brak odwiedzających równa się brakowi profitów. Korzystaj ze różnych możliwości reklamy w Internecie. Zarówno tych darmowych jak i płatnych. Zapisuj się do katalogów, wprowadzaj adresy do wyszukiwarek. Ogłaszaj się w newsletterach i e-zinach, korzystaj z systemów wymiany banerów i linków. Rozdawaj darmowe raporty, wypowiadaj się na internetowych forach. Pilnuj wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.
Rozdając darmowe raporty, udostępniając wartościowe informacje zawsze proś o adres e-mail. Rozdawaj produkty po wypełnieniu prostego formularza. Wydawaj swój newsletter, załóż internetowe forum, organizuj konkursy i ankiety. Są to jedne z wielu mechanizmów motywujących odwiedzającego do tego, by pozostał z Tobą. W ten sposób tworzysz własne bazy adresowe, które są najpotężniejszym narzędziem marketingowym. Pozwalają Ci utrzymać stały i bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem.
Pamiętaj, że szybkość w Internecie ma bardzo duże znaczenie. Dlatego też odpowiadaj jak najszybciej na otrzymane listy. Bądź uprzejmy. Odpowiadaj na te pozytywne jak i negatywne. Z pokorą przyjmuj słowa krytyki i uczyń je konstruktywnymi. Szybki i miły kontakt jest wymogiem powodzenia w biznesie. Jest swoistym znakiem firmowym profesjonalistów.