Projektowanie stron dla biznesu

Skocz do treści

Atrakcyjne witryny internetowe

Autor: Łukasz Sebestyański, Opublikowane: 28 listopada 2003r.

Ile razy zdarzyło Ci się zrezygnować z przeglądania www, zanim mogłeś się zapoznać z jej zawartością?

Strony długo ładujące się, drażniące oko oraz strony, po których niewygodnie jest się poruszać z miejsca skazane są na porażkę.

Poniżej podam Ci kilka cennych wskazówek dotyczących budowy własnych stron internetowych. Podpowiem jak je uatrakcyjnić, by stały się lepsze.

1. Serwer

Ma ogromne znaczenie dla prędkości działania Twoich stron. Jeżeli myślisz o poważnej ekspansji w Internecie będziesz musiał się zaopatrzyć w dobry, co najczęściej równa się płatny serwer. Zapytasz pewnie dlaczego? - przecież jest tyle firm oferujących serwery za darmo. Owszem takich firm jest dużo, ale wyobraź sobie jak to wpływa na wizerunek Twój i Twojej firmy. To nie wszystko, co opowiada się za nie korzystaniem z darmowych serwerów. Na większości z nich nie otrzymasz możliwości uruchamiania skryptów (PHP, Cgi), nie wspominając już o korzystaniu z baz danych (np. MySQL). Nie uruchomisz także własnej domeny, co jest wymogiem numer jeden w e-biznesie! Budując cokolwiek zawsze powinieneś mieć solidne podstawy.

2. Strona główna

Czyli pierwsza strona, jaką się widzi po wpisaniu adresu. Strona ta decyduje o tym, czy uda Ci się zainteresować odwiedzającego, czy też nie. Pamiętaj, aby na wstępie przedstawić cel istnienia Twoich stron oraz wymienić wszystkie korzyści, jakie wynikają z jej treści. Dlatego włóż w nią jak najwięcej starań. To właśnie ta strona w dużej mierze decyduje o powodzeniu całego projektu. Staraj się pisać krótko i na temat

Pamiętaj też, żeby nigdy nie publikować witryny, której jeszcze nie dokończyłeś. Unikaj haseł typu „Strona w budowe” itp.

3. Rozdzielczość

Obecnie większość użytkowników pracuje przy rozdzielczościach:

  1. 1024x768 38.3%
  2. 1280x800 22.4%
  3. 1280x1024 17.5%
  4. 1440x900 6.1%
  5. 800x600 3.4%
Źródło: Ranking.pl (z dnia: 31 stycznia 2008r.)

Projektując strony trzeba zawsze brać pod uwagę jej umiejętność dostosowywania się do różnych rozdzielczości. Dbając o dostępność strony pamiętaj o tym.

4. Kolorystyka

Pewnym jest, że strony w agresywnych kolorach są mniej czytelne i o wiele bardziej męczące. Dlatego radzę Ci stosować łagodne kolory i zapewniam Cię, że czytany tekst wygląda najlepiej w kolorze czarnym na białym tle.

5. Grafika

Twoja strona musi uruchamiać się zniecierpliwionemu użytkownikowi jak najszybciej. Grafika jest tematem numer jeden w kwestii ładowania się stron. Nikt nie lubi czekać, dlatego staraj się ją redukować do minimum. Pamiętaj o kompresji. Kompresja pozwoli ci na zminimalizowanie objętości Twojego logo i pozostałych obrazów, w rezultacie będą ładować się jeszcze szybciej.

6. Tekst

Tak jak pisałem wcześniej staraj się publikować teksty koloru czarnego na białym tle. Pamiętać trzeba również o tym, by używać standardowych czcionek takich jak (Times New Roman, Arial, Verdana etc.). Przykładowo instalujesz w swoim systemie wymyślną, nie ulega wątpliwości, że bardzo ciekawa czcionkę. Wszystko by było dobrze, jeżeli użytkownicy, którzy trafiają na Twoje strony także wiedzieliby o istnieniu takiej i mieli ją zainstalowaną w swoim komputerze, co jest mało prawdopodobne. To częste niedopatrzenie odbije się na estetyce Twojej strony - użytkownik zobaczy czcionkę według standardowych ustawień systemu.

7. Nawigacja

Zdarza się, że aby na stronach do czegokolwiek dotrzeć trzeba pomyśleć trochę więcej niż zwykle. Pomysłowych webmasterów nie brakuje. Nie zdają oni sobie sprawy z tego, że sabotują samych siebie, utrudniają pokazanie użytkownikowi tego, co chcą mu przekazać. W Internecie jest wolny wybór, a internauci są bardziej niecierpliwi i nerwowi niż gdziekolwiek indziej. Utrudnianie, często nieświadome, działa na Twoją niekorzyść.

W trakcie konstruowania Menu połóż nacisk na jego czytelność i prostotę. Umieszczaj je w widocznym miejscu. Użytkownik obserwując listę wyboru od razu musi wiedzieć, co się za nią kryje. Zobacz: Projektowanie nawigacji

Pod tekstami umieszczaj stopkę redakcyjną, źródła informacji, proponuj artykuły pokrewne etc. Rób tak, aby internauta nie zastanawiał się nad poruszaniem po Twojej stronie. Pozwól by czerpał korzyści z tego, co masz mu do zaoferowania, bez narażania go na niepotrzebną stratę czasu.

8. Przeglądarki i wyszukiwarki

Tworząc stronę musisz wziąć pod uwagę fakt, mimo że zdecydowana większość internautów używa Internet Explorera, to są osoby, które używają innych przeglądarek internetowych. Zadbaj o zgodność kodu strony tak, by każdy wyświetlał ją bez problemu.
Zobacz: Projektowanie - Standardy WWW

Wyzwaniem jest by każdy mógł znaleźć Twoją stronę w wyszukiwarkach na najwyższych pozycjach. Nie jest to zadanie proste. Wymaga ono specjalistycznej wiedzy, często niekonwencjonalnej. Na najlepszy i jedyny tego typu darmowy kurs w Polsce możesz się zapisać tutaj: Nowe Oknohttp://www.exploder.pl/wyszukiwarki/

9. Strony muszą być „żywe”

Podstawą są tutaj częste aktualizacje. Odwiedzający musi wiedzieć, że coś się dzieje. Chętnie odda swój głos w krótkiej i ciekawej sondzie, poczyta wypowiedzi na forum, sprawdzi, co jest nowego na stronach. Buduj strony tak, by były interaktywne. Możliwości na zwrócenie uwagi jest wiele. Nie daj stronie "zastygnąć", pilnuj by nie przybrała postaci nieżywego posągu.

10. Buduj własne bazy adresów e-mail

Posiadanie własnych baz adresowych w e-biznesie to istotna sprawa. Staraj się pozyskiwać adresy e-mail przy każdej możliwej okazji, dając wartościowe rzeczy w zamian za ich podanie. Poszerzasz w ten sposób grono bezpośrednich odbiorców, którzy stają się Twoimi potencjalnymi klientami. Wprowadź w życie darmowy newsletter, nawet, jeżeli miałby on powiadamiać tylko o nowych aktualizacjach. Newsletter oprócz funkcji budowania stale powiększającej się bazy adresów, pozwala Ci nawiązać bliższy kontakt z odwiedzającymi, wzbudzić ich szacunek i zaufanie.

Zacznij stosować Wielokrotny Autoresponder w Email Marketingu - narzędzie zdecydowanie numer 1 w ebiznesie. Kto nie używa autoresponderów ten trąba - dosłownie.

11. Polityka prywatności

W Internecie wytworzyło się przeświadczenie o nadzwyczajnej anonimowości. Nie zaprzeczam, że anonimowość jest jednym z synonimów słowa Internet. Tutaj każdy chce być anonimowy. Dlatego też nie proś odwiedzającego o zbyt szczegółowe informacje, a które tak naprawdę są zbędne. Prosząc o subskrypcje newslettera, co też dotyczy się każdego innego formularza, twardo przedstawiaj własną politykę prywatności. Pisz o tym, do czego jest Ci potrzebny adres i do jakich celów będą użyte dane, o które prosisz.

12. Informacje kontaktowe

Strony bezimienne od razu wzbudzają podejrzenia. Brak informacji na temat właściciela stron jest niedopuszczalnym błędem. Odwiedzający musi wiedzieć kim jesteś, gdzie mieści się Twoja firma, jak najprościej się z Tobą skontaktować. Informacje kontaktowe podawaj w łatwo dostępnym miejscu. Pod każdym tekstem Twojego autorstwa dodawaj własną sygnaturę. Dobrze jest, gdy na dole każdej podstrony umieścisz podstawową informację o Tobie lub Twojej firmie.

Elementy, o których wspomniałem w połączeniu z interesującą treścią i zaangażowaniem uczynią Twoją stronę bardziej przystępną i ciekawą, do której chętnie się wraca. Proszę pamiętaj o powyższych zasadach, dzięki nim, nie tylko Twoje strony staną się lepsze, ale i cały Internet.


Wykorzystaj artykuł w swoich publikacjach
Artykuły: e-biznes e-marketing usability i dostępność standardy e-booki